10 parasta keinoa millä onnistut elämäntapamuutoksessa

31.03.2021

Tiestikö, että muutosken tekeminen ei ole tiedonpuutteesta kiinni? Miksi sitten 2/3 ihmisistä nukkuu liian vähän vaikka tiedämme, että tarvitsemme 8 tuntia parantaaksemme mahdollisuuksiamme onnistua? Tai vaikka tiedämme, että mitä meidän pitäisi syödä, jotta esimerkiksi saisimme pudotettua painoa, yli 70% miehistä on ylipainoisia ja naisista yli 60% (THL, 2020.) Mikä siis mättää?  

Ihmiset kuitenkin kokevat terveyden ja hyvinvoinnin itselle tärkeäksi, ja siihen halutaan panostaa. Etsitään parasta ruokavaliota, joka sulattaa kaikki keskivartalorasvat tai tehokkainta liikuntamuotoa, jolla rasva palaa ja tuloksia tulee. Moni kyllä onnistuukin saamaan nopeasti tuloksia, mutta mitä tapahtuu pitkällä aikavälillä on minusta paljon tärkeämpää. Pysyykö muuttuneet elämäntavat myös 2 vuoden jälkeenkin arjessa?  Pysyvän muutoksen tekeminen on siis haastavampaa, kun 2 kk pikapyrähdys. 

Tieto ei muutenkaan muutu automaattisesti toiminnaksi. Tarvitaan psyykkisiä taitoja ja oman mielemme ymmärtämistä. Huonojen valintojen tekeminen on muutenkin helpompaa kuin hyvien, on kivempi katsoa lempparisarjaa Netflixistä iltamyöhään kun mennä aikaisin nukkumaan. Woltista on helpompi tilata ruokaa, kun käydä kaupassa ja tehdä itselleen monipuolinen ateria. Mutta mitä tapahtuu pitkällä aikavälillä, jos aina teemme huonomman valinnan? Emme ikinä ole siellä, missä haluamme olla. Tarvitaan kykyä miettiä muutosta pitkällä aikavälillä, eikä vain hetkellisen mielihyvän 

Itsekurin ja tahdonvoiman varaan ei muutenkaan kannata omaa projektiaan kasata. Niitä ei ole tarkoitettu kestämään ikuisesti, ne ovat kuin lihas, nekin väsyvät joskus. Mikä sinulle on merkityksellistä? Miksi haluat muutosta? Mistä syvä motivaatiosi kumpuaa muutokseen? 

Onko mielesi mukana muutoksessa? Kannustatko vai lyttäätkö itseäsi?
Onko mielesi mukana muutoksessa? Kannustatko vai lyttäätkö itseäsi?

Tarvitsemme kykyä sitoutua meille tärkeisiin asioihin sekä myös resursseja muutokseen. Seuraavaksi alla on 10 parasta keinoa miten onnistut muutoksen tekemisessä, pysyvästi. 

1. Opi säätelemään toimintaasi ja johtamaan itseäsi (itsesäätely) ja ota täysi vastuu itsestäsi ja toiminnastasi

Paraskaan ruokavalio ei toimi, jos toimimme mielihyväyllykkeiden ohjaamana, samaistumme tunteisiimme (olen väsynyt, ei kannata lähteä lenkille) ja ajatuksiimme (turha minun on edes yrittää, epäonnistun kuitenkin).

2. Resurssit 

Millaiset fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset resurssit sinulla on muutokseen? Onko sinulla tarpeeksi voimavaroja lähteä muuttamaan arkeasi ja tapojasi? Onko lähipiirisi tukemassa sinua matkallasi? Vastuu ja velvollisuudet ovat kuitenkin mukana arjessasi myös elämäntapamuutoksessa, vuorokauteemme ei tule lisätunteja, vaan tarvitaan priorisointia ja uudenlaista ajanhallintaa. 

3. Merkityksellinen tavoite

Mitkä asiat ovat sinulle tärkeimpiä? Miksi haluat muutosta? Mikä on toisin, kun olet tavoitteessa? Mikä on sinulle hyvää elämää, miten se liittyy hyvinvointiin? Kun tavoite on sinulle merkityksellinen, haasteiden tullessa nouset ylös ja jatkat matkaasi etkä halua kääntyä takaisin. 

4. Käytännön toteutus ja itselle sopiva muutosvauhti

Emme pääse tavoitteeseemme yhdessä yössä, vaan meidän pitää tehdä töitä päivittäin, viikottain ja kuukausittain. Jos tavoitteemme on liikkua 4 kertaa viikossa, ei kannata heti lähteä liikkumaan tavoitemäärästä, vaan aloittaa esimerkiksi 1-2 kertaa viikossa. Jos lähdet liian isoilla muutoksilla liikkeelle, et jaksa ylläpitää vauhtia parin kuukauden jälkeen.

5. Oma elämäntilanne 

Arkemme ja elämäntilanteemme on erilaiset. Mikä muutos sopii sinun arkeesi? Millaisten tapojen muutokset ovat realistisia arjessasi? Emme voi painaa stop nappulaa, joten siksi mieti muutosta omasta arjestasi käsin. Tarvitsemme kuitenkin aina resursseja ja myös aikaa toteuttaa muutoksia, joten yleensä joidenkin asioiden on lähdettävä kalenterista, että onnistumme. 

6. Tapojen uudelleen rakentamista

Jos olemme syöneet sinnepäin 10-vuotta, ei ateriarytmit ja kasvikset tule arkeemme hetkessä. Uusien tapojen muutosten tekeminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, harjoittelua. Ja myös epäonnistumisten ja epävarmuuden hyväksyntää. Jos aikaisemmin olemme työpäivän jälkeen rojahtaneet sohvalle katsomaan telkkaria ja haluamme jatkossa lähteä lenkille, on hyvä ensin miettiä millaisen uuden rutiinin haluaa arkeensa ja miten lähteä rakentamaan sitä konkreettisesti toimivaksi. 

7. Vertaisryhmä & tuki

Muutoksen tekeminen on helpompaa, kun saamme  tukea matkallemme. Ympäristön vaikutus muutokseen on myös hyvin iso, joten siksi on hyvä ympäröidä itsensä tsemppaavilla ihmisillä. Vertaistukiryhmä on tähän esimerkiksi todella hyvä tai lenkkikaveri, jos itseään on vaikea saada lähtemään liikkeelle. 

8. Uskomuksien ja omien ajatusten kyseenalaistaminen

Alle 60 minuutin treeni on turha, ei saa syödä klo 18 jälkeen, hiilarit lihottaa... Millaisia uskomuksia tai omia sääntöjä olet luonut tukemaan hyvinvointiasi ja ovatko ne auttaneet matkallasi? Mielemme voi tuottaa jopa 50 000 ajatusta päivässä, joten kaikkea EI kannata uskoa. 

9. Sisäinen puhe tukemassa tai haastamassa projektiasi

Omaa mieltämme on helppo uskoa, se kuulostaa hyvin totuudenmukaiselta ja siihen on helppo samaistua. " Ei jaksa, olen laiska, en osaa kuitenkaan, sama luovuttaa, selkään koskee..." Sisäinen puheemme vaikuttaa olennaisesti siihen, onnistummeko vai luovutammeko. 

10.  Läsnäolo ja stressinhallinta taidot 

Tarvitsemme läsnäoloa muutoksen tekemisessä. Saatamme hotkaista suklaapatukan huomaamatta matkalla kotiin, murhedimme huomisen kokousta vaikka olemme saunassa rentoutumassa ja jäädä vellomaan työprojektin epäonnistumiseen ja siksi skippaamme esimerkiksi treenit. Kyky olla läsnä siinä hetkessä vaikuttaa positiivisesti myös stressinhallintaan ja syömiskäyttäytymiseen. 

Saatko kiinni omista uskomuksistasi?
Saatko kiinni omista uskomuksistasi?

17.4 starttaa uusi etäryhmävalmennus, Vahva Mieli. Valmennus tapahtuu suljetussa facebook ryhmässä sekä syketribe valmennusalustalla, jonne laitan viikottaisia kotitehtäviä luentojen pohjalta. Tämä sopii erityisesti sinulle, joka haluaa tehdä pysyvän elämäntapamuutoksen eikä ole syystä tai toisesta onnistunut ja haluat esimerkiksi kehittää ylläolevia 10 kohtaa elämässäsi. Treenata itselleen vahvan mielen, joka kestää rajuimmissakin aallokoissa ja ei luovuta repsahduksien tai epäonnistumisten kohdatessa .

7 paikkaa enää vapaana! Lue lisää alta ja hyppää mukaan!