Haluatko onnistua pitämään uuden vuoden lupauksesi ?

03.01.2022

Uusi vuosi on nyt täällä ja moni haluaa panostaa itseensä ja omaan hyvinvointiinsa ja niin sanotusti " uudistaa itsensä". Olla terveempi ja hyvinvoivempi. Yleensä tammikuu aloitetaankin täydellä innolla uudella ruokavaliolla, suunnitellaan treenikalenteri täyteen liikuntaa, jätetään alkoholi ja herkut pois, myös hiilarit, koska "nehän lihottavat". Parin viikon päästä motivaatio alkaa rakoilemaan ja itsekuri pettämään. Tiedät mitä pitäisi tehdä, mutta silti suistut väärille raiteille. Onnistuneeseen muutokseen ei vaadita aina tammikuuta tai uuden vuoden lupauksia, vaan voit tehdä muutoksen milloin tahansa päätät niin. Jotta muutos pysyy etkä ole samassa tilanteessa ensi vuonna samaan aikaan, on tärkeää pistää huomio joka päiväisiin tekemisisiisi. Jos treenaat hulluna ja syöt "täydellisesti" tammikuussa,  mutta homma jää lähtötelineisiin helmikuussa, arvata saattaa, ettei tilanne ole erilainen ensi vuonna. Käydään seuraavaksi läpi, miten voit muuttaa tapojasi pysyvästi tänä vuonna. 


 Tee itsellesi lupaus, joka kestää, joka on itsellesi merkityksellinen ja helppo pitää. 

Jos olet nukkunut viime vuonna 5 tuntia yössä, liikkunut satunnaisesti ja syönyt mitä sattuu, ei kannata aloittaa liian rajuilla nopeilla muutoksilla. Mieti joka viikko, mikä olisi tulevan viikon focus. On myös helppo innostua toisten tavoitteista ja näin motivaatiosta tulee ulkoinen. Mieti, mikä sinulle on tärkeää ja mikä on toisin, kun tilanne muuttuu. Jos tarpeeksi isoa merkityksellistä syytä ei löydy, muutostakaan ei yleensä tapahdu. 

Aloita itsellesi sopivin askelein

Mieti askeleita päivä- ja viikkotasolla. Jos tavoitteenasi on saada 15 000 askelta päivässä ja tällä hetkellä askeleita tulee 3000, varmasti tuohon pääseminen voi tuntua todella isolta ponnistukselta. Aloita viikkotasolla esimerkiksi lisäämällä 2000 askelta. Pidä kirjaa miten etenet ja sitouta itseäsi muutokseen! Aloita sellaisista askeleista, joiden tiedät onnistuvan. Jos suunnitelmasi saa haukkomaan henkeä ja hikipisarat valuvat vain otsalla, pienennä suunnitelmaasi. Voit aina lisätä asioita viikkoosi viikkojen kuluessa! Mihinkään ei ole kiire. Kaikkea ei tarvitse eikä kannata muuttaa päivässä, varsinkaan, jos asiat ovat olleet monta vuotta jo retuperällä. On tärkeää, että saat myös onnistumisen kokemuksia, koska se pitää sinut myös kiinni muutoksessasi. Unohda siis vertailu kaveriisi tai hänen projektiinsa, jokaisen matka on erilainen!


Pitkäjänteisyyttä vai hetkellistä mielihyvää? 

On hyvä tiedostaa alussa se, että ihminen pyrkii mielihyvää tuottavia asioita kohti ja välttää taas mielummin negatiivisia kokemuksia. Se, että katsot mielummin netflix sarjastasi 4 jaksoa putkeen mielummin, kun menet aikaisemmin nukkumaan tai tilaat mielummin ruuat kotiovellesi kuin teet itse on juuri tätä. Saamme heti palkinnon, mielihyvän kokemuksen, kun teemme näitä ratkaisuja. Kun taas aloitamme esimerkiksi liikunnan harrastamisen, palkinto ei saata tullakaan heti, päinvastoin. Hikoiluttaa, hengästyttää ja tuntuu hankalalta. Emme näe heti terveysvaikutuksia vaan meidän on liikuttava säännöllisesti, ja pidempään. Polvi ei kuntoudu päivässä, paino ei tipu parissa viikossa -20kiloa, lihakset eivät kasva kuukaudessa ja puolimaratoonia ei juosta seuraavalla treenikerralla. Meidän on siis opittava sietämään myös epämukavuutta, epämukavia tunteita ja ajatuksia, jotta pääsemme tavoitteeseemme. Muutoksen tekeminen ei ole aina kivaa ja helppoa, mutta varmasti kaiken ponnistelun arvoista! Jos siis haluamme liikunnan osaksi elämäämme, emme voi valita aina sohvaa töiden jälkeen tai ottaa perjantai hörppyä tavoitteena palautua paremmin työviikosta. Teemme monia tuhansia (jopa 35 000) päätöksiä päivässä, suurin osa niistä on tiedostomattomia. Jos siis haluat muuttaa elämäsi suuntaa, ota katse kohti tapojasi. 

Vanhat tavat istuvat meissä sitkeästi, mutta se ei tarkoita, että olisimme aina tapojemme orjia. Uuden rutiinin omaksuminen vie n. 66 päivää eli pari kk. Tärkeää on toistot ja säännöllisyys. Joskus tavan omaksumiseen voi mennä pidempään, riippuu paljon opeteltavasta tavasta. Uskalla siis harjoitella, epäonnistua ja kokeilla taas uudestaan! Jokainen huipullakin ollut on kaatunut tuhansia kertoja. Tärkeintä on, ettei luovuta!

Kohti vai poispäin itselle tärkeistä asioista? 

Teemme siis monia valintoja päivässä. Jotta voit muuttaa valintaasi terveellisempään suuntaan, on se ensin tiedostettava. Seuraavan kerran kun käsi hamuilee kahvitauolla kolmatta pullaa, pysähdy ja mieti, onko se kohti vai poispäin tavoitteestasi? Onko kyseessä tapa? Syötkö jotain tunnetta piiloon? Onko sinulla nälkä? Emme voi muuttaa tunteitamme vain päätöksellä, mutta voimme aina vaikuttaa omaan käyttäytymiseemme. Miten haluat toimia? Vaikka ulkona sataisi vettä tai pomosi olisi vaikealla päällä, sinä päätät, miten toimit. Meidän on erittäin helppo samaistua tunteisiimme ja myös sisäiseen tarinaan, jota kerromme itsellemme päivittäin. Jos puhumme itsellemme hyvin negatiiviseen sävyyn "et onnistui kuitenkaan, turhaan yrität tälläkään kertaa" emme varmasti jaksa ponnistella pitkään ja uskomme omiin kykyihimme on koetuksella. Luovutamme tällöin helposti ensimmäisen vastoinkäymisen tullessa. Entä jos mollaamisen sijasta, kokeilisitkin asettua kulkemaan itsesi rinnalla? Tsemppaisit itseäsi kannustavin askelein? Uskoisit muutoksen olevan mahdollinen kohdallasi. Itsensä onnistumisen tiellä ei kannata seisoa! Ja myös panostaa sellaisiin ihmissuhteisiin, joissa voit olla oma itsesi ja koet olevasi arvokas. 

Seuraa kehittymistäsi & nauti matkasta!

Jotta muutos onnistuu, on tärkeää myös sitouttaa itseään siihen. Seuranta auttaa tässä paljon. Kun näet mistä olet aloittanut ja missä olet 3 kk päästä ja tiedät mihin suuntaan olet menossa, auttaa se pitämään motivaatiotakin yllä. Pidä esimerkiksi harjoituspäiväkirjaa, kirjaa painoja, omia mittojasi, askeleitasi, untasi, palautumistasi tai pidä vaikka fiilispäiväkirjaa. Mikä ikinä sinua motivoikaan! :) Suunnitelma on myös avain asemassa onnistumisessa. Merkitse itsellesi minä päivänä ajattelit liikkua, miten ja missä. Tai monelta laitat valot kiinni ja somen pois ennen nukkumaanmenoa tai milloin käyt kaupassa ja kokkaat ruokia töihin. Dream, plan, do!  


Kysy itseltäsi nämä kysymykset 

Ennen kuin lähdet täysillä moottoritielle, kysy itseltäsi nämä kysymykset:

  • Miksi haluat muutosta? Miksi tavoitteesi on sinulle tärkeä ja miksi se motivoi sinua? 
  • Miksi et ole aikaisemmin päässyt tavoitteeseesi? Mikä on toisin nyt? 
  • Mitkä ovat suurimmat haasteet ja miten selätät ne? 
  • Mitä voin tehdä jo tänään tavoitteeni eteen? Mikä olisi pienin mahdollinen hyvinvoinnin teko, johon pystyn 100%:sesti!

Anna siis aikaa muutokselle, seuraa matkaasi & nauti siitä! Jos muutosmatka on vain kärsimystä, emme varmasti jatka sitä kovin kauaa. Kun siis muutat rutiineitasi, niiden olisi hyvä LISÄTÄ hyvinvointiasi ei huonontaa sitä. 


Eikun tuumasta toimeen & kohti omia unelmia! :) 

Terkuin, Kati 

Ps. Tarvitsetko apua unelmasi toteuttamisessa? Suuntaviivoja miten pääsisit sinne?