Jokainen tietää sen tunteen, kun veto on pois ja väsyttää julmetusti. Yrittää vain selvitä päivästä ja työkavereidenkaan kanssa ei kiinnosta jutella, kun toiset ovat niin pirteitä. Voi olla vaikea keskittyä, ei jaksa edes ajatellakaan treenaamista ja mielessä ei pyöri terveellisen ruuan laittaminen vaan miten saisit itsellesi nopeasti energiaa, karkista olisi nyt apua… Miten kauan jaksat tälläistä olotilaa? Huonoon uneen ei kannata tottua, vaan selvittää unettomuuden syyt!

Jos sinun pitäisi rakentaa talo, mistä alottaisit? Katosta? Seinistä? Vai kuitenkin perustuksista? Jos perustaso ei ole kunnossa, on vaikea rakentaa kunnollista taloa pystyyn, tässä tapauksessa terveellisiä elämäntapoja.

Terveellisiä elämäntapoja voidaan verrata taloon, laadukas uni on talon perusta, monipuolinen ja arkea tukeva ravitsemus talon seinät ja energiaa arkeen tuova liikunta katto. Ilman jotain noista on vaikea asua talossa. Ne myös tukevat toinen tosiaan. Jos emme syö tarpeeksi tai ravitsevasti, vaikuttaa se helposti unenlaatuun sekä liikkumiseemme. Olo voi olla vetämätön ja vatsa ei toimi kunnolla.

Moni varsinkin näin syksyn kynnyksellä haluaa muuttaa elämäntapojaan. Nopeat ratkaisut houkuttelevat ja kesällä kertyneestä painosta halutaan eroon. Liikuntaa lisätään, monesti aivan liikaa, jolloin palautuminen hankaloituu ja jaksaminen kääntyykin meitä vastaan ja parin viikon jälkeen projektimme kaatuu. Mitä jos lähtisitkin liikkeelle unesta? Alottaisit sillä, että menisit aikaisemmin nukkumaan ja jättäisit älylaitteet pois tuntia ennen nukkumaanmenoa? Mitä tapahtuisi?

Oletko miettinyt millaisia iltarutiineja sinulla on ja tukevatko ne untasi? Alla vinkkejä unen laadun parantamiseen!

1. Sänkyyn ei kannata mennä hermostuneena tai stressaantuneena. Voit kokeilla kirjoittaa huolesi esimerkiksi lapuille ja laittaa laput sen jälkeen ns. huolipurkkiin. Huolien käsitteleminen on helpompaa hyvin levänneenä. Jos siis huomaat, ettei uni tule ja ajatukset stressaavat, kokeile tehdä jotain rauhoittavaa- ei kannata kuitenkaan avata kännykkää tai televisiota! Lue kirjaa, tee syvähengitysharjoituksia, venyttele rauhallisesti.

2. Raskasta liikuntaa ja ruokailua kannattaa välttää illasta ennen nukkumaanmenoa. Kannattaa kuitenkin syödä iltapala, ettei nälkä vaivaa keskellä yötä ja et sen takia pysty nukkumaan.

3. Pitkät päiväunet haittaavat untasi illalla, 5-15 minuuttia riittää.

4. Panosta uniergonomiaan! Hyvä sänky, patja ja tyyny, viihtyisä ja siisti makuuhuone sekä sopiva huonelämpötila ja valaistus ovat avainasema laadukkaaseen uneen.

5. Säännöllinen nukkumaanmenoaika ja heräämisaika. Kun rytmisi pysyy kunnossa, ei sinulla ole vaikeuksia herätä maanantaina aikaisin töihin, kun rytmisi pysyy lähes samana viikonloppuisin. Kukaan meistä ei ole aamuihminen alle 6 h yöunilla!

6. Oletko miettinyt miten heräät? Jos herätysäänesi saa hermosi jo säpäleiksi, kannattaa kokeilla esimerkiksi kirkasvalolamppua, joka syttyy vähitellen samalla soittaen meren kohinan ääniä. Uusia juttuja kannattaa kokeilla, jos vanha ei toimi!

7. Heitä kännykkä ja televisio illasta pois, ja kokeile vaikka rentouttavaa jalkakylpyä, joogaa kevyesti lempeän musiikin tahdissa. Kokeile muuttaa rutiinejasi, voitkin huomata, että jokin illassa ei toimi!

8. Jätä kahvi, kofeiinipitoiset juomat ja alkoholi illasta pois. Moni ajattelee alkoholin rentouttavan, mutta jo kaksi annosta alkoholia haittaa palautumista, ja et herää aamulla levänneenä ja palautuneena vaan päinvastoin.

Mitä keinoja sinulla on unesi parantamiseen? 🙂